Etusivu » Ajankohtaista » Laurila−Tornio-rataosuus saa sähköt marraskuussa

Laurila−Tornio-rataosuus saa sähköt mar­ras­kuus­sa

Väylävirasto 4.11.2024, 14:54

Väyläviraston Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeessa on käynnissä sähköistysurakka, joka kattaa koko rataosuuden Keminmaan Laurilasta Ruotsin Haaparannalle. Sähköradan jännitteet Laurilasta Tornioon kytketään päälle 11.11.2024. Urakan sähköistystyöt jatkuvat vielä Haaparannan puolella noin kilometrin verran. Rautatien läheisyydessä liikkuessa tulee muistaa sähköistetyssä radassa kulkeva hengenvaarallinen suurjännite.

Osana Keminmaan Laurilan ja Haaparannan välisen sähköistysurakan asennustöitä radan varrelle on rakennettu erilaisia sähköistettyyn rataan liittyviä rakenteita. Rautatien varrelle on pystytetty sähköratapylväitä ja radan yläpuolelle on rakennettu sähköjunan kulkemisen mahdollistavat ratajohtorakenteet. Urakassa on asennettu rautatien yläpuolella kulkeva ratajohtorakenteisiin kuuluva ajolanka Laurilasta Tornioon. Ajolanka tulee jännitteelliseksi 11.11.2024.

Sähköistetyssä radassa ja sen rakenteissa kulkee hyvin voimakas, 25 000 voltin suurjännite, ja sähkö voi hypätä ajolangasta kauaksikin. 25 000 voltin suurjännite on jopa sata kertaa suurempi kuin kodin pistorasiassa. Sähköradan jännite on päällä aina, vaikka junaa ei näkyisi.

”Radan läheisyydessä on noudatettava aina erityistä varovaisuutta. On syytä muistaa, että rautatiellä asiattomasti liikkuminen on kiellettyä ja hengenvaarallista. Rautatien vaaroista on hyvä keskustella lasten ja nuorten kanssa. Etenkin sähköistetyn radan vaaroja on tarpeen käydä läpi, kun aiemmin sähköistämätön rataosuus on saamassa sähköt”, muistuttaa projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta.

Rataosuudella Laurilasta Tornioon on myös tasoristeyksiä, joita ylittäessä tulee huomioida jännitteellinen ajolanka. Ajolangan saa alittaa maksimissaan 4,5 metriä korkealla ajoneuvolla.

Sähköistysurakkaa jatketaan loppuvuoden aikana Suomen ja Ruotsin rajalta Haaparannan suuntaan. Urakassa sähköistettävää raidetta on Ruotsin puolella noin kilometrin verran.  

Miksi rautatiellä ei saa liikkua? Muista ainakin nämä:

1. Sähkörata on aina hengenvaarallinen. Sähkö voi ”hypätä” ajolangoista kauaskin. Myös vaunujen päälle kiipeäminen voi aiheuttaa hengenvaarallisen sähköiskun, toisin kuin elokuvissa.

2. Juna ei voi väistää ja sen pysähtymismatka on aina useita satoja metrejä.

3. Junat ovat todella hiljaisia. Kuulet lähestyvän junan vasta, kun on liian myöhäistä.

4. Liikkuvan junan aiheuttama ilmavirta kaataa radan lähellä olevan ihmisen helposti.

5. Junat eivät aina kulje aikataulun mukaan, etenkään tavarajunat ja ratatyökoneet.

6. Radalla oleskelusta tehdään aina ilmoitus hätäkeskukseen ja poliisille.

Lisätiedot

  • Terhi Honkarinta, pro­jek­ti­pääl­lik­kö, Väy­lä­vi­ras­to, p. 029 534 3754, etunimi.sukunimi@vayla.fi
  • Jukka Päkkilä, pro­jek­ti­pääl­lik­kö, Väy­lä­vi­ras­to, p. 029 534 3755, etunimi.sukunimi@vayla.fi

Lue lisää rautatiellä liikkumisen vaaroista Väyläviraston verkkosivuilta: https://vayla.fi/vaylista/rataverkko/turvallisuus/miksi-rautatiella-ei-saa-liikkua 

Seuraa hanketta