ENNEN YÖTÄ – Tornio Noir
12.3.2021 – 6.1.2022

Kuolema kulkee, ennen yötä, syliinsä sulkee, pimeän myötä

Eletään vuotta 1921. Toukokuinen Tornio valmistautuu 300-vuotisjuhliin, mutta juhlien keskellä tapahtuu salaperäinen rikos.

ENNEN YÖTÄ on Aineen taidemuseon kokoelmista koottu fiktiivinen rikostarina, jossa rikosnäyttämönä toimii 300-vuotisjuhlaansa viettävä Tornio. Tapahtumat käynnistyvät, kun varakas leskirouva K.V. Anniainen (Albert Edelfelt: Pariisitar, 1901) saapuu etsivä A. Maunun (Stig Fredriksson: Omakuva, 1971) luo. Ennustaja on nähnyt korteista rouvaa uhkaavan vaaran, jonka vuoksi hän haluaa palkata etsivän selvittämään tapausta. Hysteerinen naisihminen, toteaa etsivä ja hylkää jutun.

Kaksi päivää juhlien jälkeen etsivä lukee Tornion Lehdestä leskirouvaa kohdanneesta kuolemantapauksesta. Kaikki viittaa rikokseen, joten etsivä lähtee toukokuiseen päivään selvittämään kuka kaiken takana on. Etsivän tie kulkee epäiltyjen perässä Puutarhakadun rikospaikalta Bergmanin talolle (Raisa Mesilaakso: Kunnalliskoti, 1983) ja aina Handolinin siltaa pitkin (Torsten Wasastjerna: Handolinin silta, 1920) Haaparannan Hotelli Seurahuoneelle (Vilho Sjöström: Brandön pioneerit, luonnos, n. 1916/1917). Kantakaupungin pimeimmissä sokkeloissa hän päätyy ennustajan (Sigfrid Keinänen: Povarissa, n. 1876) luo.

Epäiltyjen listalle päätyvät leskirouvan lipevä kosija Severi Rotta (Gunnar Berndtson: Självporträtt (Omakuva), 1890-luku), kunnalliskodin johtajatar Manta Köngäs (Jalmari Ruokokoski: ”Mona-Lisa”, 1913), ennustaja mystinen Rosanna, kaupustelija Hilkka Klaava sekä taiteilija J.H. Poukama (Tuomas Mäntynen: Mies ja kissa, 1987). Epäiltyjä etsiessä toukokuinen Tornio hämärtyy (Liisa Rautiainen: Ennen yötä, 1983) yön saapuessa (Kari Huhtamo: Vuodenajat-sarja, 1974).

ENNEN YÖTÄ esittelee Torniota sata vuotta sitten. Tuskin näkee 400-vuotisjuhlia tämän kituva kyläpahainen, toteaa etsivä 2 000 asukkaan Torniosta vuonna 1921. Näyttelyssä Tornion historian todelliset tapahtumat nivoutuvat taidemuseon kokoelmateosten kautta kerrottuun kuvitteelliseen tarinaan. Näyttelyssä palataan myös Aineen Kuvataidesäätiön taustaan, jossa kokoelmankeräilijä Veli Aine (s. 1919) on vasta taaperoikäinen hänen isänsä Eelis Iikka Aineen aloitellessa Aineen autoliikettä (per. 1923) tuomalla Fordeja Tanskasta Tornioon (Kari Cavén: Duel, 2001).

Näyttely on ripustettu kuvitetun näyttelyjulkaisun pohjalta, jonka avulla näyttelykierroksesta tulee ratkaistava rikosmysteeri. Näyttely toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena esitellen Aineen Kuvataidesäätiön ja Aineen taidemuseon kokoelmia. Näyttely juhlistaa 400-vuotisjuhlaansa viettävää Torniota.

Kuten kaikissa perinteisimmissä rikostarinoissa, epäillyt kerätään viimeisessä salissa rikospaikalle ja etsivän on aika paljastaa syyllinen.

 

Sivun alkuun