20.11.2020-14.3.2021
MARTTYYRI
Aurora Reinhard

MARTTYYRI on läpileikkaus kuvataiteilija Aurora Reinhardin tuotannosta esitellen teoksia vuosilta 2004–2020. Esillä on valokuvia, videoteoksia, veistoksia ja installaatioita sekä otanta taiteilijan käyttämiä tekniikoita ja materiaaleja pronssiveistoksesta 3d-tulosteisiin. Materiaalit ovat tärkeässä roolissa ja usein mukana ratkaisemassa sitä, millaisen muodon teoksen alkuperäinen idea lopullisessa työssä saa.

Näyttely tuo esiin taiteilijan kuvastoon tyypillisesti kuuluvia aiheita, joita ovat mm. sukupuolinen identiteetti ja sen ilmentäminen, seksuaalisuuden kuvallinen esittäminen sekä naisten ja miesten väliset valta- ja tunnesuhteet. Provokatiivinen kritiikki naiseuden kuvaamisesta on toistuva teema. Stereotyyppisten, pornokuvastoa muistuttavien naisaiheiden groteskius hätkähdyttää, mutta yliampuvuus on niin läpinäkyvää, että sanoma ei voi jäädä huomaamatta. Reinhardin taide ei ole kivaa tai helposti lähestyttävää, vaan taidetta, joka jättää sanattomaksi ja jää mieleen.

Näyttely peilailee ympäröivää yhteiskuntaa sen pinnallisimmiltakin tasoilta. Erityisesti fyysisesti täydellisen, säröttömän ja ihanteellisen naiseuden kuvaamisen kummalliset tavat sekä kulutuskulttuuri ja sen estetiikka identiteetin ilmentäjänä kiehtovat taiteilijaa.

Maailmanlaajuisten luksusbrändien laajentaessa 2000–luvulla kuluttajapohjaansa, luksus demokratisoitui. Se muuttui vain rikkaimpien saatavilla olevasta mahdolliseksi myös muille. Yhä useampi saattoi kopioiden sijaan ostaa aitoa luksusta. Luksusesineen (tai ruokavalion, asuinpaikan, ammatin) kautta kokemus siitä, millainen ihminen olla ja mihin ryhmään kuulua, on hieman lähempänä. Teokseen Käsilaukku (2011) liittyy surrealistinen ajatus luksustuotteen vangiksi joutuneesta ihmisestä.

Taiteilijan työskentelyyn kuuluu myös asettua itse osaksi teostaan, kuten mallinukkemaisia hahmoja kuvaavassa triptyykissä Blond Haired Girl, Brown Haired Girl, Black Haired Girl. Erilaiset fetissit, mielikuvat, sukupuoliroolit ja valtasuhteet kietoutuvat teoksissa yhteen.

Näyttelyssä voi miettiä esimerkiksi, miksi kaikin puolin täydellinen, mutta epätodellinen, naiseuden kuvaus kiinnostaa ja kenelle kuvat on suunnattu. Keitä ovat ne tuhannet, jotka teoksen My Tears Are Like Diamonds (2020, inkjet-print, ed. 2/15) lähtökohtana olevan australialaisen meikkitaiteilija Brookelle McKenzien Instagram-tiliä seuraavat.

 AURORA REINHARD (s. 1975 Helsinki). Hän on valmistunut Kuvataideakatemian tila- ja aikataiteen laitokselta vuonna 2003 sekä opiskellut valokuvausta Göteborgin yliopistossa ja International Center of Photographyssa New Yorkissa. Reinhard on pitänyt lukuisia yksityis- ja yhteisnäyttelyitä eri puolilla Eurooppaa ja hänen teoksiaan on useissa merkittävissä taidekokoelmissa niin Suomessa kuin ulkomailla. Hänen kokeellinen dokumenttinsa Boygirl (2002) voitti kansainvälisen mediataidepalkinnon, jonka myönsi saksalainen ZKM Center for Art and Media Karlsruhe. Aurora Reinhard oli ehdolla Ars Fennica-palkinnon saajaksi vuonna 2019.

 

Lisätietoja
Virpi Kanniainen, amanuenssi, Aineen taidemuseo
virpi.kanniainen@tornio.fi +358 50 597 1197

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sivun alkuun