Viisitoista viikkoa Viggoa / Femton veckor av Viggo
7.6.-29.9.2019

Katseen alla kaikkinensa

Taidemaalari Viggo Wallensköldin (s. 1969, Porvoo) näyttely Viisitoista viikkoa Viggoa / Femton veckor av Viggo esittelee taiteilijan tuotantoa vuosilta 2013–2018.

Vuoden nuori taiteilija 2005 Viggo Wallensköld on huomioitu useilla tunnustuksilla, mm. Marcus Collinin säätiön palkinnolla 2014 ja Suomen Taideyhdistyksen William Thuring säätiön pääpalkinnolla 2013 ja Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinnolla 2002. Hänellä on kuvataiteen maisterin tutkinto Kuvataideakatemiasta vuonna 1995, jonka lisäksi hän on suorittanut taiteilijan pedagogiset opinnot Taideteollisessa korkeakoulussa sekä opiskellut kuvataiteita ja taidehistoriaa Helsingin yliopistossa. Wallensköldillä on ollut lukuisia yksityis- ja ryhmänäyttelyitä ja hänen teoksiaan on merkittävissä kokoelmissa Suomessa ja ulkomailla. Hän on julkaissut myös kaunokirjallisia teoksia.
Viggo Wallensköldin pääasialliset työskentelytekniikat ovat öljy- ja akryylimaalaus. Hän on tullut tunnetuksi henkilöaiheistaan, joissa ihminen on normeista poikkeava; identiteetiltään häilyvä, ulkopuolinen, vajaa ja olemuksensa vanki. Teoksissa on ajatus kohtaamisesta, katsomisesta ja katsotuksi tulemisesta.
Aineen Kuvataidesäätiön kokoelmaan kuuluvassa teoksessa Opettaja (2014, öljy kankaalle) yhdistyy ihminen ja kone. Wallensköldin henkilöaiheissa toistuva teema ovat veistettyjen rintakuvien ja elävien ihmisten kummalliset hybridit. Koneen ja ihmisen lisäksi teoksessa törmäävät aikakaudet: Wallensköldin tapana on käyttää klassisten muotokuvien sommittelutapaa. Myös opettajan muodollinen puku viittaa menneeseen maailmaan. Asetelmassa miljöön levollisuus ja hahmon traaginen avuttomuus ovat taiteilijan toistama ristiriita. Opettaja on olemuksensa vanki.
Henkilöhahmojen ohella Aineen taidemuseossa on esillä hauta-aiheita. Calvaire-sarjan nimi juontuu pariisilaisesta Rue des Filles du Calvaire kadusta. Sana kalvaario viittaa kärsimysnäytelmään. Sarjassa on kalmistoja meiltä ja maailmalta, Tampereelta ja Helsingin Hietaniemen hautausmaalta Pariisissa sijaitsevaan yksityiseen Picpusin hautausmaahan. Picpusiin on haudattu aatelisia, mutta siellä lepäävät myös yhteisessä joukkohaudassaan Ranskan vallankumouksessa giljotiinilla mestatut. Kalmistoaiheiden lähtökohtana ovat paikan päällä nähdyt hautakivet ja muistomerkit, jotka muuntuvat maalausten aiheiksi.
Taiteilija tunnetaan tarkasta maalaustavasta, jonka rinnalla näyttelyssä on nähtävillä Wallensköldin ekspressiivisempi puoli. Taiteilijan sanoin: Kun unohtaa sen, mitä osaa, ja luottaa alitajuntaan ja intuitioon, voi jäljestä tulla uutta.
Näyttelyn avaa KULTA ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen ja avajaismusiikista rovaniemeläis-torniolais-tamperelainen jazzyhtye Jarring.

Sivun alkuun