Framsida » Nyheter » Persontrafiken mellan Tornio och Haparanda kommer att starta 2026

Per­son­tra­fi­ken mellan Tornio och Haparanda kommer att starta 2026

En årlig finansiering på 1,9 miljoner euro föreslås för lanseringen av passagerartågstrafik mellan Tornio och Haparanda. Regeringen tillkännagav tilläggen till budgetförslaget för 2026 torsdagen den 20 november.

Från och med 2030-talet kommer transport att ingå i delstatens inköpta transportavtal, som kommer att finansieras helt av delstaten. Fram till 2030 kommer transporten även att finansieras av Torneå stad, andra kommuner i Havslappland-regionen och Uleåborgs stad med en total årlig kommunal andel på 200 000 euro.

I praktiken kan passagerartågstrafiken mellan Finland och Sverige börja några månader efter att finansieringen har säkrats. Trafiken förväntas börja i början av nästa år.

För­bin­del­sen är viktig för hela Bot­ten­havs­ring­en

De nordliga gränskommittéerna välkomnade beslutet att starta gränsöverskridande tågtrafik.

Mirja Vehkaperä, styrelseordförande för Bottenviksbågen rf och ordförande i Pohde Regional Council samt Jukka Kujala, stadsdirektör i Torneå och ordförande i Tornedalsrådet styrelse anser att starten av tågtrafiken mellan Finland och Sverige är en stor fördel för Bottenviksbågen.

Tågtrafikens start skapar en landförbindelse mellan Finland och Sverige.

“Tågförbindelsen kommer att intensifiera kommunikationen mellan våra länder på många sätt. Det ökar människors kontakter med grannlandet, stärker ekologisk turism, stödjer företag i regionen och stärker arbetskraftens rörelse över gränsen,” betonar Vehkaperä som också är ledamot av Europeiska regionkommittén.

“Tvillingstaden Torneå-Haparanda som europeisk transportknutpunkt blir allt mer framträdande internationellt. Förbindelsen är viktig inte bara för passagerartrafiken, utan också för säkerheten och tryggheten i försörjningen,” beskriver Kujala.

Vice ordförande Daniel Smirat från Bothnian Arc understryker järnvägsförbindelsens betydelse för utvecklingen i hela Bottenviksbågen.”En robust och frekvent tågförbindelse stärker både näringslivet och människors möjligheter att röra sig över gränserna, och den fördjupar det gränsöverskridande samarbetet mellan våra länder. Dessutom bidrar satsningar på klimatsmarta lösningar som järnväg till att befästa Sveriges och Finlands position som föregångare inom hållbar mobilitet”, säger Daniel Smirat, kommunfullmäktiges ordförande i Luleå.

”Det ökande antalet passagerare från Finland kommer att ge nya kunder till företagen i Haparanda. Det är självklart positivt”, betonar Peter Rolfs, vice medlem i Bothnian Arc styrelse och vice ordförande i Haparandas kommunstyrelse.

”Ytterligare hoppas jag att det kulturella samarbetet och kontakterna mellan medborgarna på båda sidor gränsen kommer också att öka med den nya tågförbindelsen”,  påpekar Rolfs.

Bottenviksbågen rf. – Bothnian Arc ry. och Tornionlaakson neuvosto – Tornedalsrådet är nordiska gränskommittéer med vardera 15 medlemskommuner från Bottenviken och Tornedalen. Gränskommittéerna främjar gränsöverskridande samarbete inom en rad olika sektorer och får stöd från Nordiska ministerrådet.