Soveltavan liikunnan lajikuvaukset

Kuntosali ja venyttely

Kuntosalilaitteiden käyttö opetetaan ”kädestä pitäen”. Sen jälkeen voi edetä omaan tahtiin. Ohjaaja on paikalla, joten aina tarvittaessa saa neuvoa ja opastusta sekä uusia vinkkejä. Kuntosaliharjoittelu on monipuolista liikuntaa, joka sopii hyvin myös ikääntyvien ja erityisryhmien liikuntamuodoksi.

Harjoittelu kuntosalilla kehittää varsinaisen lihaskunnon lisäksi myös sydän- ja verenkiertoelimistöä sekä liikkuvuutta. Hyvä lihaskunto tukee omatoimisuutta ja selviytymistä arjen askareissa. Hyvä lihaskunto näkyy myös ulospäin, olemuksessa on ryhtiä. Omatoimisiin kuntosaleihin voi osallistua vasta, kun on saanut kuntosaliopastuksen ja hallitsee laitteiden käytön.

Venyttelyssä käydään kaikki lihasryhmät läpi. Hyvät liikuntavarusteet ovat t-paita, joustavat housut ja sisäliikuntakengät. Myös juomaa on hyvä olla mukana.

Kuntoliikunta

Kuntoliikunta aloitetaan lämmittelyllä musiikin tahtiin. Sen jälkeen siirrytään lihaskunto-liikkuvuusosioon ja tehdään myös tasapainoharjoituksia, lopuksi venytellään. Välillä pidetään pieniä juomataukoja. Omat tuntemukset liikkuessa ovat tärkeitä, jokainen liikkuu niiden rajoissa.

Kuntoliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä liikuntaelimistön kuntoa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Liikunta mukavassa seurassa virkistää.

Hyvät liikuntavarusteet ovat t-paita, joustavat housut ja sisäliikuntakengät. Myös juomaa on hyvä olla mukana

Keppijumppa

Keppijumppa kehittää lihastasapainoa, liikkuvuutta ja lihaskestävyyttä. Keppi avustaa liikkeitä ja jumppa on tehokasta matalallakin teholla. Liikkeet tehdään musiikin tahtiin, lopuksi venytellään keppiä apuna käyttäen. Jumpan aikana annetaan vaihtoehtoisia liikemalleja.

Liikuntavarusteina tulee olla t-paita, joustavat housut, sisäliikuntakengät sekä juomaa. Jumppakepin saa paikan päältä.

Tuolijumppa +75

Jumppa on tarkoitettu yli 75-vuotiaille ja henkilöille, jotka eivät pysty osallistumaan tavallisiin liikuntaryhmiin.

Liikuntatuokiossa jumpataan etupäässä istuen musiikin tahtiin, myös erilaisia välineitä apuna käyttäen. Jumpan tarkoituksena on omatoimisuuden ja lihaskunnon ylläpito sekä kehittyminen, sosiaalinen kanssakäyminen, ilo ja virkistys.

Liikuntavarusteina tulee olla t-paita, joustavat housut, sisäliikuntakengät sekä juomaa.

Vesiliikunta

Vesiliikuntapaikan veden lämpötila on noin 27 astetta. Vesiliikunta aloitetaan lämmittelyllä. Jumpassa käydään läpi kaikki lihasryhmät ja nivelet. Vesiliikunnassa liikkujalla itsellään on mahdollisuus säädellä jumpan rasitustaso itselleen sopivaksi. Rauhallisessakin tahdissa tehtävät yksinkertaiset liikkeet ovat tehokkaita, koska vedellä on sekä avustava että vastustava vaikutus. Vedessä on myös helppo liikkua. Vesiliikunta vähentää merkittävästi niveliin kohdistuvaa rasitusta.

Uimataidon puute ei ole este vesiliikunnassa. Sopiva vesiliikunnan syvyys on, kun pystyt tekemään kaikki käsiliikkeet veden alla. Jos tunnet uimataitosi epävarmaksi, pysyttele reilusti laidan lähettyvillä.

Vesiliikunnalla on paljon myönteisiä terveysvaikutuksia esimerkiksi nivelten liikelaajuuksiin, lihasvoimaan ja kehon hallintaan. Lisäksi se rentouttaa ja virkistävää.

Peseydy ennen saunaan ja altaaseen menoa, myös hiukset on kasteltava. Jos et halua kastella hiuksia, käytä uimalakkia.

 

Sivun alkuun