Tornion ja Haaparannan välisen henkilöjunaliikenteen käynnistämiselle esitetään 1,9 miljoonan euron vuosittaista rahoitusta. Hallitus tiedotti täydennyksistä vuoden 2026 talousarvioesitykseen torstaina 20.11.2026.
Liikenne on 2030-luvulta alkaen osa valtion ostoliikennesopimusta, jonka valtio rahoittaa täysimääräisesti. Vuoteen 2030 asti liikennettä rahoittavat myös Tornion kaupunki, muut Meri-Lapin alueen kunnat ja Oulun kaupunki yhteensä 200 000 euron vuosittaisella kuntarahoitusosuudella.
Henkilöjunaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä voi alkaa käytännössä muutamia kuukausia sen jälkeen, kun rahoitus on varmistunut. Liikenteen odotetaan alkavan ensi vuoden alkupuolella.
Yhteys tärkeä koko Perämerenkaarelle
Pohjoiset rajakomiteat tervehtivät ilolla päätöstä rajan ylittävän junaliikenteen käynnistymisestä.
Perämerenkaari ry:n hallituksen puheenjohtaja, Pohteen aluehallituksen puheenjohtaja Mirja Vehkaperä sekä Tornion kaupunginjohtaja, Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja Jukka Kujala pitävät junaliikenteen käynnistymistä Suomen ja Ruotsin välillä suurenmoisena asiana Perämerenkaarelle.
Junaliikenteen käynnistys luo maareitin Suomen ja Ruotsin välille.
– Junayhteys vilkastuttaa yhteydenpitoa maidemme välillä monin tavoin. Se lisää ihmisten kontakteja naapurimaahan, vahvistaa ekologista matkailua, tukee alueen yrityksiä ja vahvistaa työvoiman liikkumista rajan yli, painottaa Euroopan alueiden komitean jäsenenäkin toimiva Vehkaperä.
– Tornio-Haaparanta-kaksoiskaupungin rooli eurooppalaisena liikenteen risteyskohtana nousee entistä vahvemmin esille myös kansainvälisesti. Yhteys on tärkeä paitsi henkilöliikenteen myös turvallisuuden ja huoltovarmuuden kannalta, Kujala kuvailee.
Bothnian Arcin hallituksen varapuheenjohtaja, Luleån kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Daniel Smirat korostaa raideyhteyden merkitystä koko Perämerenkaaren alueen kehitykselle.
– Kestävä ja säännöllinen junayhteys vahvistaa sekä elinkeinoelämää että ihmisten mahdollisuuksia liikkua rajojen yli ja syventää maiden välistä rajat ylittävää yhteistyötä. Lisäksi panostukset ilmastoviisaaseen ratkaisuun, kuten rautatieyhteyteen, vahvistavat Ruotsin ja Suomen asemaa kestävän liikkuvuuden edelläkävijöinä, Smirat sanoo.
– Lisääntyvät matkustajamäärät Suomesta tuovat uusia asiakkaita Haaparannan yrityksille. Tämä on tietenkin positiivinen asia, korostaa Bothnian Arcin hallituksen jäsen ja Haaparannan kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Peter Rolfs.
– Toivon, että myös kulttuuriyhteistyö ja kansalaisten vuorovaikutus yli rajan lisääntyy uuden junayhteyden myötä, Rolfs toteaa.
Perämerenkaari – Bothnian Arc ry. ja Tornionlaakson neuvosto – Tornedalsrådet ovat pohjoismaisia rajakomiteoita, joiden jäseninä on molemmissa 15 Perämeren alueen ja Tornionlaakson kuntaa. Rajakomiteat edistävät rajat ylittävää yhteistyötä useilla eri sektoreilla ja saavat Pohjoismaiden Ministerineuvoston tukea.
