Kaupunki siirtyy marraskuun alusta alkaen kokonaan sähköiseen laskutukseen. Tämä tarkoittaa, että emme enää ota vastaan paperisia ostolaskuja, ja paperisista myyntilaskuista peritään jatkossa viiden euron laskutuslisä.
Ei enää paperisia ostolaskuja
Marraskuun alusta alkaen kaikki laskuttajat toimittavat laskunsa kaupungille verkkolaskuina toimittajaportaalin kautta. Muutos nopeuttaa ja helpottaa laskujen käsittelyä: verkkolaskut ohjautuvat suoraan järjestelmään asiatarkastukseen ja hyväksyntään ilman ylimääräisiä työvaiheita.
Vuonna 2024 kaupungille saapui noin 25 000 ostolaskua, joista runsaat 2 000 oli vielä paperisia. Paperisten laskujen käsittely on huomattavasti kalliimpaa, sillä ne vaativat skannausta, työtilaa sekä erillisiä laitteita ja ohjelmistoja.
Paperilaskuihin viiden euron lisä
Samasta ajankohdasta alkaen paperilaskuina lähetettävistä myyntilaskuista (mm. kansalaisopiston kurssimaksut, aamu- ja iltapäiväkerhot, päivähoitomaksut) peritään 5 euron laskutuslisä. Käytäntö on jo monessa kunnassa käytössä, ja sen tavoitteena on kannustaa siirtymään sähköisiin laskutuskanaviin.
Vuonna 2024 kaupunki lähetti noin 14 000 myyntilaskua, joista lähes 9 700 toimitettiin paperisina. Tämä aiheuttaa merkittäviä lisäkuluja verrattuna sähköisiin laskuihin, jotka ovat nopeampia, edullisempia ja ympäristöystävällisempiä.
Yhdessä kohti sujuvampaa arkea
Sähköinen laskutus säästää niin rahaa kuin työaikaakin – ja samalla se on ympäristöteko. Muutos tukee kaupungin talouden tasapainottamisohjelmaa sekä digiohjelmaa, joiden tavoitteena on sujuvoittaa palveluita ja vähentää turhaa paperityötä.
Päivitämme uusia laskutuskäytäntöjä koskevat ohjeet verkkosivuillemme lokakuun aikana.
Kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita siirtymästä sähköiseen laskutukseen!